Amsterdam - Holandsko (2011)

Cestopis

Další naše cesta směřovala na severozápad. Překvapením bylo (aspoň pro mě) letiště v Praze. Ruzyň mě oproti ostatním letištím v Evropě nadchla. Pěkné, čisté. Kino zadarmo! Do Londýna letěli jsme s Ryanair. Do Amsterdamu letíme s EasyJet. Rozdíly minimální. V Schipholu přistáváme asi za hodinu a půl. Hledáme vlak. Koukám, stojím, vedle mě schody do podzemí. Nad schodama cedula: vlak. Je to jasný. Kupujem tickety. Stojí to 4 eura za jeden. Sedáme do vlaku. Valíme 15 minut a zastavujem v Amsterdam Central. To je hlavní nádraží, viď. Mimochodem, možná nejhezčí budova v Amstru. Ujdem asi 200 metrů a nastupujem na ferry. To nám poradila Saskia. Teď se odstávám k tomu, kde budem bydlet. Pomocí malýho trajektu (asi pro 150 osob) přeplujem řeku. Pak pudem 10 minut pěcho. Moc pěkný sídliště. Né jak u nás. Krucinál. Všude je to hezčí než v tom komunistickým králiko státě. Vegastraat. A tam bydlí Saskia, Allard a Kaya. U nich budem bydlet. Máme totiž profil na couchsurfingu. Za flašku Rumu čtyři dny v Amsterdamu. A to se neplatí. Ke dveřím krásnýho baráčku jsme došli už za tmy. Čekalo nás však milé překvapení v podobě večeře. Veganské večeře. Saskia i Allard hned od první chvíle sympatičtí. Kaya roztomilé. Je mu rok, to dítě vůbec nebrečí! Furt se směje. To by jeden chtěl mít děti. Chvilku jsme pokecali a šli spát. Matračka super. V noci vidím hlavu, hodila na mě spacák. Teplo je mi.

Ráno sprchuju se a jdem koupit jídlo. Do Alberta. Nakupujem suroviny na vaření bramboráků a snídani. Zase, všude jako jinde. Mají ty dobrý saláty v plastu. Dáváme je rukama do obličeje a jdeme pro Saskiu. Saskia tlačí kočár s little man. Procházka trvající asi 7 hodin. Viděli jsme celej Amsterdam. Aji moje stehna. Jak tloustnu, tak to na takový chození moc není. To vám povim. Viděli jsme i ten Rembrantův barák. Všechno. Saskia nám koupila místní pálenku. Ketel. Z jalovce. Dobrý. Mícháme to s černou vodou. Asi bych měl naspat něco o tom městě. Vlastně. Město je to pěkný. Má to tradici. Žádný hnusy. Čisto. I když! Musím konstatovat. Voda v kanálech je špinavější než ta v Benátkách. Ale ty baráčky. Ty baráčky. Uvažuju nad mírným ponížením Londýna. Je to tady hezčí? Že sou všude kola, kurvy a obchody na kafe, to ví každej. Stejně se tomu musíte divit. Divíme se! Na konci procházky jdeme poležet v parku. To je taky taková zajímavost. Park je plnej lidí. Grilujou, namáčej se ve fontánkách. To je takové pěkné. Po procházce navštěvujeme Allarda v práci. Chystá festival. V průmyslové čtvrti. Fotím.

Vaříme bramboráky. Sója mlíko a bez vajec. Asi se povedly. Nebo se Saskia dokáže hezky přetvařovat. Sbíráme sílu. Vyrážíme do nočního Amsterdamu. Kurvy, hospody, pohoda. Tam by chtěl žít každý. Atmosféra. Vůně trávy. Sedáma ne Heinekena. To se musí! Večeříme. Z posledních sil táhnu stehna směrem "domů". Spíme.

Ráno vyrážíme jako blesky. Allard nám vytiskl mapu. Trasu pro kola. Na pláž. Ty vole, piča, hnus. Chce se mi blejt! No. Hledáme totiž půjčovnu kol. Ony sou všude kolem nás, ale všude chtěj moc velkou zálohu. Bacha na to, lidi. Vzdáváme to. Smutní jdeme ulicí. Hotýlek. Dole frajírek. Pučuje nám kola. Zálohu nechce. Jedem! Kurva to je jízda. Né jak u nás. Ach jo. Ujedem 60 km a nastoupáme 0 metrů. Projeli sme se parkama, městem Haarlem (kde jsme se zabořili do pizzy a toustu) a dojeli až na pláž. Na samej západ Evropy. Tady je ta trasa moc dobře vidět, koukněte. Na pláži fajne to bylo. Jenže, znáte náš červenej koberec ne? Tak ten zase fungoval. Představte si. V Amsterdamu dva měsíce v kuse pršelo. Říkala Saskia! No a jako od čtvrtka do nedělo vedro a pěkně. To my. To všechno my. Dozvěděla se to půlka Holandska, že přijedem. Takže na pláži byli všichni. Chtěli si taky užít sluníčka. Jako my. Do vody jsem vlezl. Juhuhuhu. Zpátky zase přes Haarlem. Noc s výkladníma skříněma Amstru, procházky, pohoda. Ráno loučení, focení. To bylo smutné. Chození městem. Ve tři směr letiště. A zase rychle do králikova. To je smutné.

Zvláštní poděkování patří panu Fábošovi. On nám ve středu v Bašti připravil moc dobrá žebírka. Pálenku. Ve čtvrtek zase poradil jak dojet na Evropskou a kde nechat automobil. Děkujeme!

Fotogalerie

krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy