Edinburgh - Skotsko (2011)

Cestopis

Začnu jako obvykle. Červenej koberec s počasím se roztáhnul a deštěm desítky let máčený Skotsko osvítilo sluníčko. Díky mu. Jeli jsme švestkou do Bratislavy. A v Bratislavě se rozhodli celkem svižně - rychle pryč. Odpadky a škaredost. Všichni tu vypadají jako Rytmus. Jen jedna hodná paní ve sviňárně. Málem nám dala o 70 liber víc, škoda! Nejraději cestujeme jen sami dva, ale tentokrát jsme učinili jinak. Bratr Tom nás doprovázel. Doprovázel nás hezky. Couchsurfing nebyl potřeba, jelikož v Edinburghu bydlí, žije, pracuje, studuje kluk Ondřej. On je to kluk vtipálek. Měli jsme s ním sraz na letišti a svůj slib dodržel. Kdo ale (Aleš?) mohl tušit, že nás překvapí už v odletové hale v Bratislavě. V ejroplánu od Ryanair už nás bylo čtyři. Za tři hodiny vidíme Skotsko pod sebou. Nasedáme do autobusu a posloucháme přízvuky. Občas i psízvuky. Nemám přezuvky.

Edinburgh je, spolu s Glasgow, administrativním a kulturním centrem Skotska. Město každoročně navštíví na 13 miliónů turistů. Dominantou tohoto historického města je zdejší hrad, Arturovo sedlo a Scott Monument. Edinburghu byl přidělen titul královské město ve 12. století, kdy byl ještě součástí hrabství Střední Lothian. Páteří starého města je „královská míle“, což je cesta vedoucí od edinburghského hradu kolem tří kostelů, z nichž nejkrásnější je katedrála sv. Jiljí ze 14. až 15. století, až ke královskému opatství v Holyroodu.

Je večer, i když o hodinu míň. Jdeme se ubytovat. Plechovka pepsi za 6 korun, kilo lasagní za 80 korun. Vtipnej kluk Ondřej má byt kousek od centra. Byt je to velmi hezký - bych řek. Řek, sestra Jana a teď i my. Byt je to velmi velký - bych řek. Řek a nás 5 se tam v pohodě vejdem. Jsme unavení, dáváme místní piva, povídáme si a jdeme čerpat sílu ležmo.

Ráno. Za oknem slunce. Vyrážíme. Vtipnej kluk Ondřej má za barákem hory. Stoupáme, koukáme na Edinburgh jako na chodidle. Klesáme. Královna, muzeum. Všechno vidíme. Pohádkové město. Navštěvujeme školu kluka Ondřeje. Škaredá budova a pěkný výhled. Dostáváme hlad. Anglická snídaně. V Londýně chutná. Tady? Taky chutná. Jenže pak vtipný kluk Ondřej přestává být vtipným. Vysvětluje nám původ tmavých koleček na talíři. Haggis - je tradiční a zároveň národní skotské jídlo. Základem jsou ovčí vnitřnosti, jako srdce, játra, nebo plíce, ke kterým se přidává ovčí sádlo, cibule, koření, sůl, ovesné vločky a někdy mletá ječná krupice. Směs těchto, ale i dalších ingrediencí se vaří (dle originálního receptu) asi 1 hodinu v ovčím žaludku. To druhý je vařená krev. Tady tomu říkaj pudding. Nezvracíme a jdeme na hrad. Hrad je dominantou. Hrad je to krásný. Přicházíme předem. Kocháme se hradem. Odcházíme předem. Jdeme se srazit s Ondrem (šel se vysrat). Společně cestujeme k moři autobusem. Hodíte 3 libry za dayticket. Nikdo vás však nekontroluje. Nemyslíme jako vlastneci a opravdu hážeme 3 libry do kasičky. Siutace je takovádlenc. Cesta na ostrov je dlouhá 1,5 km. V období přílivu je tato cesta pod vodou. 8 hodin se čeká na další odliv. Motivaci to stihnout tam i zpátky máme tedy poměrně velkou. Posilujem se růžovým vínem a kráčíme podél betonovejch udělátek na ponorky. Ostrovem se kocháme. Tráva ve větru, skály, noc. Vracíme se na pevninu. Příliv nás nedohnal, takže se jdeme pokropit do místní hospůdky. Krásná je. Jako všechno tady. Ochutnáváme místní kvasnice. Povídáme si. Možná až moc. Vracíme se busem do centra Edinburghu. Jdeme se dokropit do hospůdky blízké domovu. Točí Staropramen.

Ráno. Za oknem slunce. Vyrážíme. U snídaně se dozvídám, že na Colours budou The Flaming Lips. Haggis, pudding a jdem do města. Tělo bez duše. Duše bez těla. Tak to jsem vážně nechtěl a. Vidíme hospodu, kde asi chlastala Joanne Rowlingová tak vehementně, až z toho vznikl Harry Potter. Objevujeme krásu Princes Street a Calton Hill. Fakt krása. Jedeme autobusem do Ocean Terminal. Vracíme se autobusem z Ocean Terminal. Jedeme autobusem na pláž Protobello. Otvírám Heinekeny. Čůráme. Já pěním. Sídliště tu vypadají jako shromáždění malých, středověkých kostelů. Vracíme se do centra. Jdeme na ruské kolo. Já se bojím. Peťa čůrá před policajtem. Procházíme muzeum. Paní se bojí, abych neudělal incident (avantgarda). Sundávám si radši batoh. Svařák, horká whiskey. Whiskey to je moje gusto. Jdeme do študácký hospody. U nás by to byla asi národní památka. Tady klub pro mladistvé. Sedíme v Library baru. Obklopeni knihou. Jíme hamburger, nachos a pijeme piva. Přesouváme se do jazz clubu. Pán nám hraje na vlastnoručně vyrobenou kytaru. Hraje hezky, šlape mu to. Hraje jen pro nás. Hoši si s ním povídají o vlastnoručně vyrobené kytaře a my pijeme pivo. Jdeme spát. Únava.

Ráno. Za oknem taxík. Nasedáme a jedeme na vejvejvelej strýt. Letiště. Kafe a sendvičky. Nemám cvičky. V Bratislavě za tři hodiny. Z Bratislavy tryskem za tři minuty. Švestka jede jak dobře rostlej strom. Mikulov pizza. Stařeč. Jak já mám rád. Jak já Vás mám všechny rád.

Fotogalerie

krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy