New York, Philadephia, New Jersey, Washington - USA (2013)

Cestopis

Kdybys tak náhodou... měl šanci letět za čtyři tisíce zpátečně do Ameriky, tak leť. Trocha starostí to je. Krachne Alitalia? Pustí nás k check-inu? Všecko prošlo. A my tak mohli podniknout úžasný road trip: Třebíč - Praha - Milan - New York - New Jersey - Philadelphia - Washington - New York - Milan - Praha - Třebíč. Let do Milána s AirOne. Klidný a krátký let. 17 hodin na letišti. Pokud váháte - ano, v Miláně na letišti lze spát. K přespání doporučuju terminál dvě, kde je o něco lepší prostředí, míň potulujících se domorodců a hlavně - židle nemají opěrky, takže se můžete natáhnout. Celkově jsme na Milánském letišti užili si 30 hodin a přežít se to dá. Při zpáteční cestě jsme si zajeli busem do Milána (16 euro za zpáteční lupení - cca 55 km). A o Milánu psát nebudu. To jeďte radši do Prahy.

S Alitálií do NY. Let trval devět hodin. Vůbec jsem se netěšil. Ale! Obrovité letadlo, lcd displeje pro každé sedadlo, spousta jídla, pití... Nakonec zjistíte, že devět hodin je málo. Než to všechno sníte, vysledujete na kamerách umístěných v podvozku letadla start a přistání, případně zemský povrch v době letu, zahrajete si pár her s přiloženým gamepadem, kouknete na 2-3 filmy, zase to všechno sníte a vypijete... a už musíte pryč, smutné.

Imigrační na JFK. Pán na mě ukazuje. Dva tajní si mě prohlíží. Já brečím a potím se. Pán se vrací a říká: „Have a nice day!“. Obejmout nechce, tak jen vesele odcházím. To není nepřehledné letiště. Všecky terminály objíždí vláček, takže není problém se rychle zorientovat. Do hodinky jsme byli v místě našeho nového "bydliště". V Queensu. V Astorii. Nádhernej baráček z předválečných let v příjemný a klidný čtvrti. Jenom pár zastávek od rušnýho Manhattanu. Prodlužujeme tradici - pobyt za rum. Tentokrát ovšem musím několiksetkrát poděkovati. Děkujeme. Ráno švédské stoly, večer teplé večeře a další různé výpomoci, ale naštěstí si to zasloužíme. A děkujeme, děkujeme!

Tuhý, dlouhý spánek po cestě. Ráno trocha divení: „kde to sakra jsem?“ Koukám z okna a vidím Ameriku. Kurva. Rychle oblíct a na metro. Kupujem metrocard a plníme doláčama. Jedna cesta 2,20. Vyznat se v metru je jednoduché a po NY se s ním dostanete všude. Na každém rohu (a to platí o celém NY a hlavně Washingtonu DC) security nebo policie. NY bylo před 12 lety nejnebezpečnější metropolí – dnes je tou nejbezpečnější. Ve dvě ráno metrem – není problém. Všude a vždycky je spousta lidí. Vystupujem na rohu Central parku. Procházíme se a začínají se opakovat jednoduché věty, které nás drží po celý čas pobytu ve státech. To bejvá ve filmech! To bylo v tom seriálu! Tady se natáčelo! Tady běžel! Tady ho zabili! Central park je pěkné místo. Spousta veverek, rybníčků a pohoda se dá krájet. Po dopoledni v parku sházíme do jeho jižní části, kde se pojí s Broadway. A už to jede, už to lítá. Show Davida Lettermana, velký baráky, kouřící kanály, žlutý taxíky, obchody… Docházíme na Time Square – tam to žije. Spider man, Homer – všichni jsou na Time Square. V noci nás snímá kamera a promítá nás na ty obří obrazovky. Využívám toho a dělám koně. Rockefeller centrum, Empire State Building (fakt velká), Chrysler a restaurace Bubba Gump (krevety a Forrest jsou všude) a na konec dne hotel Chelsea. Chceme se ubytovat, ale je zavřeno. Unaveně se ploužíme metrem zpátky do Queensu.

Další den vyrážím i s Monikou. Jedem na spodek Manhattanu. Čučíme z Battery parku na sochu svobody. Kupuju hučku, fouká jak sviňa. Wall street. Holky šahaj na kule bejkovi a já si fotím vchod na burzu. Všude kravaťáci. Nezávidím jim. Dvojče se staví a dvojče už skoro je. Šněrujem Manhattan. Čínská čtvrť. Jdem do hospody, konečně! Dáváme burgery a místní jablečnou limonádu (pivo) . Zmrzlá Italská čtvrť. Zmrzlá Monika odjíždí a my šněrujem samoty. Dojdem kolem Union square k žehličce (něco neskutečnýho ) a kocháme se západem slunka, který nasvětluje mrakodrápy jako ve výkladní skříni obchodního domu Macy’s, kde jen blbě čumíme. Nejvetší a nejdražší na světě - píšou. Zdrháme do Queensu.

Výlet do New Jersey. Chtěli jsme do města a on je to stát. Říkáme si debilové a jedem do města Hoboken. New Jersey je hned za tunelem přes řeku. Vylejzáme na místním nádraží a kocháme se výhledem na celý Manhattan. Hoboken je krásné. Jako Třebíč velké. Jedna pěkná street s obchůdkama a jinak klid. Honza Rakeťák! Dinner! Chromovanej bar, číšnice v oblečkách, kožený sedačky, jukeboxy, hambáče a holky v mikinách fotbalovýho klubu na baru. Jen ten Brandon chyběl. Dokonalej Peach Pit. A v Hobokenu vznikl baseball!

Přejíždíme celé New York City metrem. Až na jeho jižní část. Jižní Brooklyn. Na Coney island. Lunapark a pláže. Jindy asi smějící se a hravé. Po Sandy ovšem smutné a tmavé. Vyplaveno, zastaveno, zavřeno. Berem mušlu, dáváme hambáče a sledujem naháče. Běžící muž! Přízrak pláže. Prý běhá od roku 1980. Z Brooklynu valíme pryč. Vystupujem u East river a procházíme se po Brooklyn bridge. Únava a nohy ubroušený ke kolenům. Večer ovšem toho nedáme a navštěvujeme Irský pub. Nedaleko bydliště. Ochutnáváme několik z devíti druhů piva a nadáváme na hlučnou američanku u vedlejšího stolu. U baru se dozvídáme, že od teď pijeme na house.. střih… ráno objevujeme fotografie s američankou, s černochem a dozvídáme se nové informace. V hospodách zde lidé komunikují rádi a velice. Kupodivu nejsou pořád nasraní a nevrhají hnusné pohledy. To nás překvapilo natolik, že jsme se ožrali. To jsme museli.

Nějakej ten deštík padá a tak mizíme do muzea. Indiáni kam se podíváš. Nakupujem suvenýry od kmene Navaho. Posloucháme Hendrixe a obdivujem eskymácký oblečky. To už na nás čeká trajekt na State island. Obrovské a několikapatrové, ale zadarmo! Na State islandu je pohodička, dřevěné domy a klid. Děláme okružní pochod a vracíme se k trajektu. Po cestě zpět těsně míjíme sochu svobody. Fotíme!

Výlet do Philadelphie. Stávačka v pět ráno. Makačka na autobus. Jedem všici. Jede i Ráďa. Jede i Monika. Jede i Peťa. Jede i Krulis. Po dvou hodinách jsme ve Philly. Chodíme a kocháme. Čínská čtvrť. Průvod praská, bubnuje, tancuje a haleká. Modrý brambory. Chutnaj stejně! Jdem na pivo. Dáváme pitcher (4 piva za 8 dolků!) a dáváme radši ještě jeden. Hamburger. To by nebyl den! Olizujem Liberty Bell. Philly byla hlavním městem, takže tu je zvon a podpisy nezávislosti. Dojímáme se a zpíváme americkou hymnu (možná ne). A už jdeme.. po té slavné ulici, kde vlajky vlají. Vybíháme Rocky steps a skáčem jak po tréninku. Ale bez endorfínů. Únava! Jdem na pitcher. Šněrujem ulice a spěcháme na bus do NY. A ten pocit… jako když přijíždíte domů… zjišťuju, že NY je nebezpečný. Nebezpečně návykový, nebezpečně přitahující, nebezpečně domácký. Tolik lidí, tolik neosobního a stejně.. jsem tady doma?

Spát a ráno v pět vstávat. Znova a zas! Nesnáším dovolenou! V metru skočil pán do trati, takže se musíme přesunovat na jinou linku a počínáme mít obavy z nestihnutí vlaku. Stíháme a odjíždíme s Petrem Panem z Penn station. Společnost Peter Pan doporučuji! Našel jsem na internetech. Velmi levná a velmi pěkná cesta s nimi byla. Takže pokud se chystáte cestovat po státech – vyberte si je. Cesta do Washingtonu velkolepá a pět hodin trvající. Přes několik států. Vidíme motely. Jako z filmu! Vidíme mosty a řeky, vesnice, dálnice a města. Ve Washingtonu nás vítá krásný nádraží. A pomale nám dochází, že Washington je jedna velká výstava a představení USA. Snad každý stéblo trávy je, tak jak má být. Lidí málo! Jenom veverky a tajní ve velkejch černejch autech. Sluníčko. Sundáváme hadry. Capitol. Krásné a hlídané. Jako všechno tady. Jdem do muzea. Apollo, letadla, rakety, makety, bagety. Lunochod! Pěkný. A hop vedle. Muzeum moderního umění. Kulturníme se. Parkem k monumentu. Ten je vysoké a hlídané. Jako všechno tady. Od monumentu parkem k baráku Baracka. Ten je malé a hlídáné. Jako všechno tady. Od bílého baráku parkem k Lincolnovi. Lincoln sedí. A monument je hezké a hlídané. Jako všechno tady. Objevuju záchody. Přímo pod sedícím prezidentem. Kde už jinde? Než právě tady? U každého filmu a seriálu řeknu si: „Dámy a pánové – tam jsem sral!“ Parkem ke hřbitovu Arlington. Ten je obrovské a hlídané. Jako všechno tady. Z posledních sil přicházíme k pamatníku toho slavného dobytí kopečku Iwo Jima. Jdeme na metro. To je velmi pěkné a hlídané. Jako všechno tady. Nasedáme na bus a jedeme domů. Domů do NY. ?

Ráno procházke po Queensu. Poslední burgery a hurá na JFK. Osm hodin v letadle. Celej den chození po Miláně. Spaní na letišti a odlet do Prahy. Šedivo a zima. Autobus do Třebíče… divnej pocit. Otvíráme prohlížeč a gůglíme letenky… kam teď?

Fotogalerie

krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy krulis.net - cestopisy